KÖPVILLKOR

GRAND SHOES EUROPE AB
ORG. NR: 556718-5573
TERRÄNGVÄGEN 117
12947 HÄGERSTEN
TEL. 08-42 87 86 00

 

BESTÄLLNING.

Alla beställningar sker genom vår internetbutik eller telefon. Vid telefonorder accepteras endast Svea Instore Paylink (betallänk till kortbetalning, Swish eller faktura) som betalsätt. Vissa produkter har ett högsta beställningsantal, och vi reserverar oss för ev. slutförsäljning i den utsträckning som är tillåten enligt gällande konsumenträttslagstifning.
Minsta beställningsbelopp som expedieras är 150 kr. Du måste vara minst 18 år för att handla på Grand Shoes. Efter genomfört köp skickas orderbekräftelse via e-post och då ingås avtal.

 

BETALNING - VIA SVEA CHECKOUT.

Alla priser som anges är i SEK inklusive moms. Priset som gäller är det som angivits den dag då du gör din beställning. Genom att använda kassan godkänner du Svea Checkouts användarvillkor. Vi accepterar genom e-handelskassan Svea Checkout (Svea Ekonomi AB) betalningsmetoderna; betalkort, Swish eller faktura.


KORTBETALNING. Vi accepterar betalkorten Visa, MasterCard och Maestro Ingen serviceavgift tillkommer vid kortbetalning. Kortuppgifterna är krypterade med SSL och hanteras av vår samarbetspartner Svea Ekonomi AB som är certifierade enligt PCI-DSS. Vi använder oss av 3D-secure (Verified by Visa/MasterCard SecureCode) som är ett autentiseringssystem för säkra kortbetalningar från Visa och Mastercard. 

SWISHBETALNING. Vi accepterar betalning via Swish. Efter genomfört köp dras pengarna direkt från ditt bankkonto. Vid eventuell retur återbetalas pengarna till samma konto. Ingen avgift tillkommer för betalning med Swish.

FAKTURABETALNING. Betalning mot faktura med 14 dagars betalningsvillkor. För fakturabetalningar debiterar vi en avgift på 25 kr. En förutsättning för fakturabetalning är att leveransadressen är din folkbokföringsadress, och att du är minst 18 år gammal samt att du inte har några betalningsanmärkningar.

Svea Ekonomi erbjuder privatpersoner att handla mot faktura. En fakturaavgift om 25 kr tillkommer för privatpersoner. För företagsköp 40 kr.

Betalningsvillkor är 14 dagar. Fakturan skickas via E-POST efter att beställningen packats och skickats, dvs ej samtidigt som orderbekräftelsen skickas. Pappersfaktura skickas ej med i leveransen.

Vid sen betalning skickas en påminnelse ut till dig där du åläggs att betala en påminnelseavgift. Vid försenad eller utebliven betalning utgår påminnelseavgift om f.n. 60 kr samt dröjsmålsränta med 24 % per år.

Vid köptillfället görs en kreditprövning som kan innebära att en kreditupplysning tas. Kreditgivare är Svea Ekonomi AB. Svea Ekonomi AB är ett registrerat kreditmarknadsbolag som har tillstånd att bedriva verksamheten enligt lagen (2004:297) om bank- och finansieringsrörelse. Svea Ekonomi AB står under Finansinspektionens tillsyn och är registrerat i Bolagsverkets bolagsregister.

Högsta orderbelopp mot faktura är 5000 kr.

 

LEVERANS.

Leveranstiden inom Sverige är 2-3 vardagar. Till mottagare på Gotland och adress norr om Sundsvall kan i enstaka fall ytterligare en dags leveranstid tillkomma. Vi erbjuder ett flertal leveransalternativ med ett flertal speditörer. För mer information angående våra fraktalternativ, leveranstider och fraktpriser läs här: Frakt & leveranstider

>>  Ej upphämtade paket hos Postnord-ombud debiteras 200 kr.  <<
 

BYTE AV STORLEK/MODELL.

Vid byte till andra skor (ej strumpor, badtofflor, accesoarer, kläder eller skovårdsprodukter) bekostar Grand Shoes returkostnaderna genom att efter returanmälan förse dig med en förbetald returetikett. För att göra ett byte, se vilka skor du vill byta till och kontakta oss sedan på kundtjanst@grandshoes.se
Vi bekostar returförsändelse för byte av skor från beställning en gång. Det vill säga om du efter att ha gjort ett byte på en order, och vill göra ytterligare ett byte (byte på byte) bekostar vi ej fraktkostanderna för ett eventuellt andra byte. Vid byte måste varan returneras i oanvänt skick och i originalförpackning (komplett med inneremballage, etiketter m.m.). Om skorna har så kallade "hang-tags" dvs fastsatta löshängande etiketter ska dessa vara obrutna. Byte (eller återköp) refuseras om skorna återsänds utan ytteremballage (dvs. skolådan ska paketeras på liknande sätt som du fick den.)
För mer information om retur- och bytesfrakt läs här: Returer & Byten

 

ÅNGERRÄTT.

Enligt gällande lagstiftning har du som konsument 14 dagars ångerrätt. Grand Shoes erbjuder utökade returmöjligheter genom 30 dagars öppet köp. 30 dagars öppet köp börjar gälla från den dagen då du mottog din vara. Varan måste returneras i oanvänt skick och i emballerad originalförpackning (komplett med inneremballage, etiketter m.m.). Om skorna har så kallade "hang-tags" dvs fastsatta etiketter ska dessa vara obrutna.
Grand Shoes förbehåller sig rätten att göra ett värdeminskningsavdrag om returnerade skor använts utomhus, tagit lukt eller hanterats oömt. Grand Shoes förbehåller sig även rätten att göra ett värdeminskningavdrag om skorna återsänds utan skokartong och/eller utan skyddande ytteremballage (dvs. skolådan ska paketeras på liknande sätt som du fick den.)

Vid retur, kontakta oss på kundtjanst@grandshoes.se för vidare instruktioner. Köpesumman återbetalas senast 14 dagar efter du skickat ångermeddelande till oss och att den returnerade varan mottagits eller att du som kund visat att varan sänts tillbaka. Återbetalning sker med samma betalsätt som köpet genomfördes med.

Vid utnyttjande av ångerrätten återbetalas du summan för varorna samt alla eventuella kostnader (exempelvis frakt- eller fakturaavgift) du betalade för att få skorna skickade till dig. Däremot ersätts du ej för kostnaden för att skicka returvarorna till oss. Returförsändelse får inte skickas som postförskott eller efterkrav.

Vid utnyttjande av öppet köp står du som kund för kostnaden att sända skorna åter till Grand Shoes. Vid retur erhålls returfraktsedel genom att kontakta oss via: kundtjanst@grandshoes.se
Kostnad för returfrakt (med vår returfraktsedel) vid återköp av skor (ej badtofflor) är 39 kr per par skor upp till 3 par skor. Vid retur av fler än 3 par skor är returkostnaden 300 kr. Kostnad för returfrakt av övriga produkter, accessoarer, kläder och badskor är 79 kr.
Kostnaden för returfrakten regleras vid återbetalning.

Du kan också använda den standardblankett för utövande av ångerrätt som Konsumentverket tagit fram. Blanketten kan du ladda ner här.

Underkläder är intimprodukter vilket innebär att vi INTE tar tillbaka underkläder där förpackningen är öppnad och förpackningsplomberingen är bruten. Obrutna förpackningar av underkläder kan returneras.

 

REKLAMATION.

Om en vara är felaktig, defekt eller felexpedierad kontakta oss inom skälig tid (2 månader från att felet upptäcktes) på kundtjanst@grandshoes.se eller via telefon 08-42 87 86 00 så hjälper vi dig med hur du går vidare. Om en vara är felaktig, defekt eller felexpedierad har du rätt att reklamera den inom tre år från köptillfället.
Om du har möjlighet att tillsammans med felbeskrivningen skicka med (via email) bilder på felet så snabbar det på processen. Skicka EJ varan i retur innan du gjort en reklamationsanmälan, och fått vidare instruktioner. Vid retur av reklamerad/defekt vara förses du med en förbetald returetikett av Grand Shoes efter reklamationsanmälan. Vi ersätter ej utlägg för porto vid retur av ej på förhand anmälda reklamationer, men förser dig som lämnat reklamationsanmälan med en förbetald returfraktetikett.

När vi mottagit varan och bedömt reklamationen, görs följande:

  1. I första hand repareras varan hos skomakare. Därefter skickar vi varan åter till dig.
  2. Om reparation inte bedöms rimligt, ersätts du med en identisk felfri vara (dvs samma modell/färg/storlek) .
  3. Om identisk vara saknas återbetalar* vi kostnaden för dina skor.

*Gällande skor. Om skor reklameras efter mer än 6 månaders bruk, görs ett så kallat nyttoavdrag på återbetalningen. Detta är ett avdrag baserat på skornas uppskattade totala livslängd.

 

PERSONUPPGIFTER.

Personuppgiftsansvarig är Grand Shoes Europe AB (org. nr 556718-5573, Terrängvägen 117, 12947 Hägersten). All personuppgiftsbehandling sker i enlighet med dataskyddsförordningen (GDPR - General Data Protection Regulation). Genom att godkänna Grand Shoes köpvillkor samtycker du till att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet för att fullfölja och tillhandahålla den service som du kan förvänta dig av Grand Shoes.
Grand Shoes kundregister innehåller personuppgifter som namn, postadress, telefonnummer, e-postadress samt skostorlek. Ändamålet med Grand Shoes behandling av insamlade personuppgifter är att använda dess för att kunna fullgöra ett köp, och att möjliggöra riktad marknadsföring via e-post och andra kanaler baserad på tidigare köp eller användning av Grand Shoes kanaler.

Vid köp som görs med Svea Checkout kommer Svea Ekonomi AB att samla personuppgifter om dig i samband med betalning. Svea Ekonomi AB är således personuppgiftsansvarig för sådana personuppgifter enligt Svea Ekonomi AB:s villkor. Grand Shoes kommer att dela med sig av de personuppgifter till fraktbolagen som krävs för att kunna fullfölja och leverera en beställning.
Du har rätt att ta del av de uppgifter som finns registrerade om dig. Du har alltid rätt att begära att Grand Shoes ska radera eller korrigera de uppgifter som finns om dig. För att begära registerutdrag eller rättelse av uppgifter skickar du en skriftlig undertecknad begäran till: Grand Shoes Europe AB, Terrängvägen 117, 12947 Hägersten.

Grand Shoes behandlar dina personuppgifter så länge som det är nödvändigt med hänsyn till ändamålet för den aktuella behandlingen. Det kan vara så länge det är nödvändigt för att utföra våra avtalade åtaganden gentemot dig och så länge det krävs enligt lagstadgade lagringstider. När Grand Shoes behandlar din data för andra syften än för våra avtalade åtaganden, exempelvis för att uppfylla krav som finns i bokförings- eller konsumenträttslig lagstiftning behandlar Grand Shoes datan endast så länge som det är nödvändigt för respektive ändamål.

 

FORCE MAJEURE.

Grand Shoes är befriad från påföljd för underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse i detta avtal om underlåtenheten har sin grund i befriande omständigheter enligt nedan och omständigheten försvårar, förhindrar eller försenar fullgörandet. Såsom befriande omständighet ska anses vara bland annat myndighets åtgärd eller underlåtenhet, nytillkommen eller ändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad, strejk, brand eller översvämning, sabotage eller olyckshändelse av större omfattning. I force majeure ingår också myndigheters beslut som påverkar marknad och produkter negativt, t ex restriktioner, varningar, försäljningsförbud etc.

 

ÖVRIGT.

Grand Shoes reserverar sig för eventuella skrivfel, fel i priser och ändringar av teknisk data som står utanför vår kontroll. Vid fel så kommer vi att kontakta kund innan produkten levereras. Kunden har då möjlighet att ångra sin order. Mer information om dina rättigheter och skyldigheter som konsument hittar du hos Konsumentverket (www.konsumentverket.se).

Grand Shoes följer Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer. Om du inte är nöjd med ärendehanteringen rekommenderar vi dig att kontakta din lokala konsumentvägledare eller Allmänna reklamationsnämnden (ARN), www.arn.se eller Box 174, 101 23 Stockholm. Du kan även använda den onlineplattform för klagomål som finns tillgänglig på EU-kommissionens webbplats: http://ec.europa.eu/odr.

Har du några frågor kring våra köpvillkor, kontakta oss på telefon 08-42 87 86 00 eller kundtjanst@grandshoes.se

Grand Shoes är medlem i Svensk Handel, och är certifierade enligt Trygg E-handels normer.

Grand Shoes Europes organisationsnummer är: 556718-5573