Du måste ange minst 4 tecken!
Letar du efter FitMyFeet?
Letar du efter skor i ?
Grand Shoes använder cookies för att din upplevelse av webbplatsen ska bli så bra som möjligt. Tryck på OK för att godkänna. Läs mer
Ok!
  • Mina Sidor
Köpvillkor
BESTÄLLNING.
Alla beställningar sker genom vår internetbutik eller telefon. Vid telefonorder accepteras endast Ecster Paylink (betallänk till kortbetalning, Swish eller faktura) som betalsätt.  Vissa produkter har ett högsta beställningsantal, och vi reserverar oss för ev. slutförsäljning i den utsträckning som är tillåten enligt gällande konsumenträttslagstifning.
Minsta beställningsbelopp som expedieras är 150 kr. Du måste vara minst 18 år för att handla på Grand Shoes.  Efter genomfört köp skickas orderbekräftelse via e-post och då ingås avtal.


BETALNING.
Alla priser som anges är i SEK inklusive moms. Priset som gäller är det som angivits den dag då du gör din beställning. Kostnader för frakt och betalavgift redovisas innan du bekräftar köpet.
Vi accepterar två olika betalningsmetoder; betalkort och faktura:

KORTBETALNING.Vi accepterar betalkorten Visa och MasterCard. Ingen serviceavgift tillkommer vid kortbetalning. Kortuppgifterna är krypterade med SSL och hanteras av vår samarbetspartner Ecster som är certifierade enligt PCI-DSS. Vi använder oss av 3D-secure (Verified by Visa/MasterCard SecureCode) som är ett autentiseringssystem för säkra kortbetalningar från Visa och Mastercard. Om du väljer att identifiera dig med BankID/Mobilt BankID kan du välja att spara ditt kort i Ecster Pay för att underlätta vid framtida köp.

Vi samarbetar med Nets Sweden AB (www.nets.se) för hantering av kortbetalningar i . Nets Sweden AB är ett av Finansinspektionen auktoriserat kreditmarknadsföretag och uppfyller kraven för den högsta säkerhetsstandarden PCI-DSS.. Överföring av kortuppgifter är krypterade. Notera att Grand Shoes INTE lagrar några kreditkortsnummer, då betalningarna hanteras av Nets Sweden AB .

 
FAKTURABETALNING. Betalning mot faktura med 14 dagars betalningsvillkor hanteras av Klarna AB. För fakturabetalningar debiterar vi en avgift på 25 kr. En förutsättning för fakturabetalning är att leveransadressen är din folkbokföringsadress, och att du är minst 18 år gammal samt att du inte har några betalningsanmärkningar.
 
När du väljer att betala med faktura erbjuder vi dig möjligheten att betala 14 dagar från leverans av varorna. Vi överlåter vårt krav på betalning för ditt köp till Klarna Bank AB (“Klarna”). Fakturan kommer att ligga nedpackad med varorna. För kontaktuppgifter och ytterligare information om Klarna, gå till klarna.se.
 
Om du tidigare valt att ansluta dig till tjänsten Månadsfaktura kommer fakturan istället att inkluderas i din månadsfaktura i enlighet med de villkor som gäller för Månadsfaktura.
Betala endast efter du tagit emot din order
 
Klarna erbjuder konsumenter Köparskydd, vilket bland annat innebär att du som konsument inte behöver betala för dina beställda varor förens du har mottagit dem, samt att Klarna assisterar dig med problem som relaterar till ditt köp.
För mer information och instruktioner vänligen gå till: https://www.klarna.com/se/beskrivning-av-klarnas-koparskydd/.
 
Vi tar ut  en fakturaavgift om 25 kr per köp. Vid sen betalning skickas en påminnelse ut till dig där du åläggs att betala en påminnelseavgift. Har du handlat för under 60 kr tillkommer en påminnelseavgift om 29,00 kr, och har du handlat för 60 kr eller mer tillkommer 60,00 kr i påminnelseavgift. Även en dröjsmålsränta om 24,00 % plus gällande referensränta tillkommer. Sker ingen betalning därefter kan fordran komma att överlämnas för inkassohantering där ytterligare inkassokostnader kan tillkomma.
 
 
Kreditprövning och personuppgiftsbehandling
När du väljer att betala med faktura gör Klarna en kreditprövning. Om en kreditupplysning tas kommer du bli underrättad om detta samt få en kopia på kreditupplysningen skickad per post eller e-mail. Se Klarnas dataskyddspolicy för en närmare beskrivning av Klarnas personuppgiftsbehandling.
 
Högsta orderbelopp mot faktura är 5000 kr.
 


LEVERANS.
Leveranstiden inom Sverige är 2-3 vardagar.Till mottagare på Gotland och adress norr om Sundsvall kan i enstaka fall ytterligare en dags leveranstid tillkomma. Alla beställningar levereras direkt från Grand Shoes eget lager. Vår logistikpartner för leveranser i Sverige är Postnord. Leverans sker med paket (tjänsten MyPack Collect) till ditt närmsta utlämningsställe. Aviseringen sker via sms (eller e-post om ej sms-nummer uppgetts). Brevavisering används EJ. Vi reserverar oss för slutförsäljning. Skulle din beställning inte kunna skickas i tid har du rätt att häva ditt köp

Fraktavgift Sverige - Standardleverans till paketombud (Postnord MyPack Collect):
Köp av varor över 699 kr = SEK (gratis)
Köp av varor under 700 kr = 49 SEK

Fraktavgift Sverige - Hemleverans (Postnord MyPack Home):
Oavsett köpbelopp = 99 kr

Fraktavgift utanför Sverige:
Danmark: Se aktuell info på www.grandshoes.dk
Finland: Se aktuell info på www.grandshoes.fi
EU (utvalda länder): Se aktuell information på: www.grandshoes.eu 
Norge & Övriga välden: Grand Shoes levererar ej till adresser utanför EU, dvs ej till Norge. 

För beställningar endast innehållande badtofflor, flip-flopsandaler, strumpor, sulor och dyl. tillämpas frakt enligt Postnords gällande prislista för brev. Då strumpor, sulor, badtofflor och dyl. beställs tillsammans med skor utgår ingen fraktkostnad för dessa typer av produkter.

Transportskada. Om varan kommer bort eller att du vid mottagandet upptäcker att försändelsen är transportskadad, ska du omedelbart anmäla detta till oss.

Outlösta paket. För paket som inte löses ut hos ditt paketombud inom 14 dagar, förbehåller sig Grand Shoes rätten att debitera dig en hanteringsavgift om 200 kr, för att täcka returfrakt och fraktbolagens administrativa kostnader.  Faktura med efterkrav på kostnader för outlösta paket övertas av Klarna AB.

Vi erbjuder utöver standardpaket, en rad andra leveransalternativ. För prisuppgifter och/eller beställning av expresspaket, företagspaket, bud eller annat transport kontakta oss via telefon på nummer 08-42 87 86 00 eller e-post kundtjanst@grandshoes.se


BYTE AV STORLEK/MODELL.
Vid byte till andra skor (ej strumpor, accesoarer, kläder eller skovårdsprodukter) bekostar Grand Shoes returkostnaderna genom att efter returanmälan förse dig med en förbetald returetikett. För att göra ett byte, se vilka skor du vill byta till och kontakta oss sedan på kundtjanst@grandshoes.se
Vi bekostar returförsändelse för byte av skor från beställning en gång. Det vill säga om du efter att ha gjort ett byte på en order, och vill göra ytterligare ett byte (byte på byte) bekostar vi ej fraktkostanderna för ett eventuellt andra byte. Vid byte måste varan returneras i oanvänt skick och i originalförpackning (komplett med inneremballage, etiketter m.m.). Om skorna har så kallade "hang-tags" dvs fastsatta löshängande etiketter ska dessa vara obrutna.  Byte (eller återköp) refuseras om skorna återsänds utan ytteremballage (dvs. skolådan ska paketeras på liknande sätt som du fick den.)


ÅNGERRÄTT.
Enligt gällande lagstiftning har du som konsument 14 dagars ångerrätt. Grand Shoes erbjuder utökade returmöjligheter genom 30 dagars öppet köp. 30 dagars öppet köp börjar gälla från den dagen då du mottog din vara.” Varan måste returneras i oanvänt skick och i emballerad originalförpackning (komplett med inneremballage, etiketter m.m.). Om skorna har så kallade "hang-tags" dvs fastsatta etiketter ska dessa vara obrutna.
Grand Shoes förbehåller sig rätten att göra ett värdeminskningsavdrag om returnerade skor använts utomhus, tagit lukt eller hanterats oömt. Grand Shoes förbehåller sig även rätten att göra ett värdeminskningavdrag om skorna återsänds utan skokartong och/eller utan skyddande ytteremballage (dvs. skolådan ska paketeras på liknande sätt som du fick den.)

Vid retur, kontakta oss på kundtjanst@grandshoes.se för vidare instruktioner. Köpesumman återbetalas senast 14 dagar efter du skickat ångermeddelande till oss och att den returnerade varan mottagits eller att du som kund visat att varan sänts tillbaka. Återbetalning sker med samma betalsätt som köpet genomfördes med.

Vid utnyttjande av ångerrätten återbetalas du summan för varorna samt alla eventuella kostnader (exempelvis frakt- eller fakturaavgift) du betalade för att få skorna skickade till dig. Däremot ersätts du ej för kostnaden för att skicka returvarorna till oss. Returförsändelse får inte skickas som postförskott eller efterkrav.

Vid utnyttjande av öppet köp står du som kund för kostnaden att sända skorna åter till Grand Shoes. Vid retur erhålls returfraktsedel genom att kontakta oss via: kundtjanst@grandshoes.se
Kostnad för returfrakt (med vår returfraktsedel) vid återköp är 39 kr per par skor.
Kostnaden för returfrakten regleras vid återbetalning.

Du kan också använda den standardblankett för utövande av ångerrätt som Konsumentverket tagit fram. Blanketten kan du ladda ner här.

Retur av underkläder (kalsonger)
Underkläder är intimprodukter vilket innebär att vi INTE tar tillbaka underkläder där förpackningen är öppnad och förpackningsplomberingen är bruten. Obrutna förpackningar av underkläder kan returneras.


REKLAMATION
Om en vara är felaktig, defekt eller felexpedierad  kontakta oss inom skälig tid (2 månader från att felet upptäcktes) på kundtjanst@grandshoes.se eller via telefon 08-42 87 86 00 så hjälper vi dig med hur du går vidare. Om en vara är felaktig, defekt eller felexpedierad har du rätt att reklamera den inom tre år från köptillfället.
Om du har möjlighet att tillsammans med felbeskrivningen skicka med (via email) bilder på felet så snabbar det på processen. Skicka EJ varan i retur innan du gjort en reklamationsanmälan, och fått vidare instruktioner. Vid retur av reklamerad/defekt vara förses du med en förbetald returetikett av Grand Shoes efter reklamationsanmälan. Vi ersätter ej utlägg för porto vid retur av ej på förhand anmälda reklamationer, men förser dig som lämnat reklamationsanmälan med en förbetald returfraktetikett.

När vi mottagit varan och bedömt reklamationen, görs följande:
  1. I första hand repareras varan hos skomakare. Därefter skickar vi varan åter till dig.
  2. Om reparation inte bedöms rimligt, ersätts du med en identisk (samma modell/färg/storlek) felfri vara.
  3. Om identisk vara saknas återbetalar* vi kostnaden för dina skor. 

*Gällande skor. Om  skor reklameras efter mer än 6 månaders bruk, görs ett så kallat nyttoavdrag på återbetalningen. Detta är ett avdrag baserat på skornas uppskattade totala livslängd.


PERSONUPPGIFTER.
Personuppgiftsansvarig är Grand Shoes Europe AB (org. nr 556718-5573, Terrängvägen 117, 12947 Hägersten). All personuppgiftsbehandling sker i enlighet med dataskyddsförordningen (GDPR - General Data Protection Regulation). Genom att godkänna Grand Shoes köpvillkor samtycker du till att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet för att fullfölja och tillhandahålla den service som du kan förvänta dig av Grand Shoes.
Grand Shoes kundregister innehåller personuppgifter som namn, postadress, telefonnummer, e-postadress samt skostorlek. Ändamålet med Grand Shoes behandling av insamlade personuppgifter är att använda dess för att kunna fullgöra ett köp, och att möjliggöra riktad marknadsföring via e-post och andra kanaler baserad på tidigare köp eller användning av Grand Shoes kanaler.
Vid köp som görs mot faktura, kommer Klarna AB att samla personuppgifter om dig i samband med betalning. Klarna är således personuppgiftsansvarig för sådana personuppgifter enligt Klarna villkor. Grand Shoes kommer att dela med sig av de personuppgifter till fraktbolagen som krävs för att kunna fullfölja och leverera en beställning.
Du har rätt att ta del av de uppgifter som finns registrerade om dig. Du har alltid rätt att begära att Grand Shoes ska radera eller korrigera de uppgifter som finns om dig. För att begära registerutdrag eller rättelse av uppgifter skickar du en skriftlig undertecknad begäran till: Grand Shoes Europe AB, Terrängvägen 117, 12947 Hägersten.

Grand Shoes behandlar dina personuppgifter så länge som det är nödvändigt med hänsyn till ändamålet för den aktuella behandlingen. Det kan vara så länge det är nödvändigt för att utföra våra avtalade åtaganden gentemot dig och så länge det krävs enligt lagstadgade lagringstider. När Grand Shoes behandlar din data för andra syften än för våra avtalade åtaganden, exempelvis för att uppfylla krav som finns i bokförings- eller konsumenträttslig lagstiftning behandlar Grand Shoes datan endast så länge som det är nödvändigt för respektive ändamål.


FORCE MAJEURE.
Grand Shoes är befriad från påföljd för underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse i detta avtal om underlåtenheten har sin grund i befriande omständigheter enligt nedan och omständigheten försvårar, förhindrar eller försenar fullgörandet. Såsom befriande omständighet ska anses vara bland annat myndighets åtgärd eller underlåtenhet, nytillkommen eller ändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad, strejk, brand eller översvämning, sabotage eller olyckshändelse av större omfattning. I force majeure ingår också myndigheters beslut som påverkar marknad och produkter negativt, t ex restriktioner, varningar, försäljningsförbud etc.  


ÖVRIGT.
Grand Shoes reserverar sig för eventuella skrivfel, ev fel i priser och ändringar av teknisk data som står utanför vår kontroll. Vid fel så kommer vi att kontakta kund innan produkten levereras. Kunden har då möjlighet att ångra sin order. Mer information om dina rättigheter och skyldigheter som konsument hittar du hos Konsumentverket (www.konsumentverket.se).

Grand Shoes följer Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer. Om du inte är nöjd med ärendehanteringen rekommenderar vi dig att kontakta din lokala konsumentvägledare eller Allmänna reklamationsnämnden (ARN), www.arn.se eller Box 174, 101 23 Stockholm. Du kan även använda den onlineplattform för klagomål som finns tillgänglig på EU-kommissionens webbplats: http://ec.europa.eu/odr.

Har du några frågor kring våra köpvillkor, kontakta oss på telefon 08-42 87 86 00 eller kundtjanst@grandshoes.se

Grand Shoes är medlem i Svensk Handel, och är certifierade enligt Trygg E-handels normer.