SPORTSKOGUIDEN

 

Vår approach är att vi beskriver löparskor och träningsskor i första hand för Dig som är en mer eller mindre ambitiös motionär.

Pålästa elitidrottare (eller diverse självutnämnda experter mitt i brinnande livskris) har redan så mycket produktkunskap att det skulle bli överväldigande för oss andra att gå ner på samma skotekniska djup på denna sida.
Även fast vi försökt kategorisera skorna här tydligt finns det överlappningar i användningsområdena. Löparskor går att använda på gymmet - såklart!

Vi har som sagt djupare kunskap än de generella beskrivningarna nedan, och hjälper gärna till om du har specifika frågor om någon modell. Maila oss i så fall på kundtjanst@grandshoes.se. 

 

Först av allt… OM NORMALA OCH BREDA LÄSTER.

Det finns flera nivåer av bred läst. De som anges som BRED LÄST hos oss på Grand Shoes ligger i den första klassen: 2E. Det finns även vissa ”normala” läster som vi med vår långa erfarenhet av skor tycker är breda, och kategoriserar dem som breda.
Hur vet man om då om man behöver bred läst? Det vet man, dvs man kommer med möda ner i ett par normalbreda skor, men köper oftast större nummer för att kompensera för bredden.

LÖPARSKOR - NEUTRALA [normal läst]

Som namnet antyder, här finns inget extra stöd inåt eller utåt. Har du en rak/neutral fotisättning när du springer, så är det neutrala löparskor du behöver.

LÖPARSKOR - NEUTRALA [BRED läst]

Info om vad neutrala betyder, se ovan.

LÖPARSKOR - MED PRONATATIONSSTÖD [NORMAL läst]

Fotpronation = foten och fotleden faller inåt när du går eller löper. Det är vanligt. Vissa pronerar mer än andra. Här nedan är löparskor i normal läst med pronationsstöd.

LÖPARSKOR - MED PRONATATIONSSTÖD [bred läst]

Info om vad pronationsstöd, se ovan.

Trailrunningskor

För dig som springer och går över stock, sten och andra ojämna underlag ute i naturen. I stora drag skiljer sig dessa från vanliga löparskor att de har kraftigare material i ovandel. Även sulgummi och mellansula är ofta i kraftigare (och därmed något tyngre och mindre dämpande) material för att klara tuffare terräng.

INOMHUSSTRÄNING

Inomhusskor som är gjorda för att klara påfrestningen av snabba vändningar, hopp med mera. Typiska användningsområden: innebandy, handboll, badminton med mera.
Skosulorna på samtliga skor på hela denna sida (obs! oavsett färgen på sulan) är i så kallat non-marking gummi. De lämnar inga färgstreck efter sig - oavsett färg på sulorna.

GYM & LYFT

Skor för antingen tyngdlyftning och/eller krävande träningsformer inomhus (ex. cross training) som exempelvis kräver skor med låga drop, relativt stum dämpning och extra slitstyrka över tår och andra slitytor.

ENKLARE TRÄNINGSSKOR

Till lättare sporadisk träning för den som har en lätt kropp och utan några speciella krav på stabilitet och dämpning.
Däremot ger de ingen stabilitet att prata om för dig som är två meter lång och/eller väger runt tresiffrigt och ska spela t.ex. innebandy, springa regelbundet eller lyfta tungt.